Utdypende innformasjon A2

Utdypende innformasjon A2

Utdypende innformasjon

Førerkort Motorsykkel

Trafikalt grunnkurs må gjennomføres før øvelseskjøring kan påbegynnes.

Alderskrav:

Motorsykkel (klasse A2) -  18år

Opplæringen er delt inn i 4 trinn:

Trinn 1: Trafikalt Grunnkurs

Trafikalt grunnkurs kan gjennomføres fra man er fylt 15år. Kurset gir rett til å øvelseskjøre privat og på trafikkskole.

Førstehjelp og "Trafikant i mørket" er også en del av trinn 1.

Mer informasjon om trafikalt grunnkurs HER.

Trinn 2: Kjøreteknikk

På dette trinnet er det fokus på det tekniske med MC, hvordan du rent teknisk håndter kjøretøyet. Det stiller ingen krav til noe antall kjøretimer. Hvor mange timer du trenger for å komme på riktig nivå, varierer fra elev til elev.

* MC-kurs er obligatorisk (før praktisk opplæring)

* Trinnvurdering trinn 2 er obligatorisk

·    Trinn 3: Trafikk

Her kommer den trafikale delen inn i opplæringen. Samhandling, trafikkregler, miljøvenlig, sporvalg og taktisk valg er store temaer i trinnet. Det stilles ingen krav til noe antall kjøretimer. Hvor mange timer du trenger for å komme på riktig nivå, varierer fra elev til elev.

* Trinnvudering trinn 3 (obligatorisk)

* Kurs i presis kjøreteknikk

Trinn 4: Avsluttende opplæring

Trinn 4 er er den avslutttende opplæringen. Fokus på trinnet er dine handlings og vurderingstendenser, og risikoforståelse på bakrunnen av dette. Planlegging og gjennomføring av en gitt kjørerute i variert trafikkmiljø er også et tema.

* Sikkerhetskurs på vei (obligatorisk)

Teoriprøven:

Teoriprøven skal gjennomføres hos statens vegvesen. Den teoretiske delen av opplæringen er lagt som et selvstudie for deg. Vi anbefaler at du kjøper en teoribok, eller bruker www.teoritentamen.no

Du må ha søkt om førerkort først. Dette gjør du på www.vegvesen.no

Øvelseskjøring på motorsykkel

Vest med L merket på ryggen (elev og ledsager)

Kommunikasjon mellom elev og ledsager

Ledsager kan sitte på med deg så lenge motorsykkelens nyttelast ikke overskrides. Ledsager kan også kjøre egen MC

Ledsager må være over 25år, og ha hatt førerkort sammenhengene i 5år.

Legitimasjon og bevis for trafikalt grunnkurs må være med.

Det er fult mulig og konvertere mellom klassene. Da må man gjennomføre konverteringskurs.

Konvertering fra A1 til A2

Den som vil utvide sin førerett fra klasse A1 til A2 kan velge mellom to alternative løsninger:

A. Gjennomføre obligatorisk kurs for slik utvidelse og opparbeide to års førerett i klasse A1. dette gir førerett kl A2 uten å avlegge førerprøve.

B. Gjennomføring trinnvurdering og obligatorisk opplæring i trinn 3 og 4 for klasse A2 og bestå førerprøve. (da er det ikke krav til 2 års førerett)

Ved utvidelse, alternativ A:

- Obligatorsk kurs for utvidelse fra A1 til A2

- Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk

- Sikkerhetskurs på vei KL A2

Konvertering fra A2 til A

Den som vil utvide sin førerrett fra klasse A2 til A må gjennomføre et konverteringskurs.
Kurset inneholder

-Innledende teori, varighet 2 timer
-Sikkerhetskurs på vei, varighet 5 timer

Ring oss på 67104646 eller mail post@abtrafikkskole.no for mer informasjon.

Ta kontakt

Åpningstider

Mandag - Torsdag: 10:00 til 16:00
Fredag: 10:00 til 14:00
Vi har trafikklærere på jobb også utenom kontorets åprningtider

Medlem av:

Norges Trafikkskoleforbund-logo Trafikkforum-logo

Inneholder bruk som krever aktivt samtykke

For å gi deg en best mulig kundeopplevelse analyserer vi hvordan nettsidene våre blir brukt.